Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ton en Jet Lierop - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ton en Jet Lierop - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Ton en Jet

19 Oktober 2015 | Indonesië, Jogjakarta

De treinreis naar Yogyakarta verliep spoedig. We kwamen tot de conclusie dat we beter n vlucht konden boeken dan nog ns 2 lange dagen treinen tot aan de oostkust van Java, om daar de boot te pakken naar Bali.
Vanuit t station in Yogyakarta was t n minuut of 5 lopen naar ons Hostel "Setia Kawan" n artestiek hostel met vele muurschilderingen. Prachtig om te zien en we voelden ons welkom. Er was ook n dakterras waar we regelmatig zaten.
Alleen is Ton, ws van de soep, ziek geworden...wel 2 dagen. En ik had nergens geen last meer van. We sliepen dicht bij de JL Malioboro straat....de straat in Yogyakarta.
Druk, vol met winkeltjes, verkeer en n mega reclameborden....zoveel dat we niet meer kunnen zien wat er te koop is. We worden aangesproken met de vraag of we n taxi willen of n becak....zeggen we nee..?.dan is is t ook goed, ze dringen zich niet op. In ons hostel kwam ik n nederlandse meid tegen waar ik de eerste avond mee ben gaan eten, anders had ik alleen moeten gaan. Was gezellig.
De volgende morgen zijn we samen bij n bureau 2 tickets naar Bali gaan boeken ( spotgoedkoop) en ben ik daarna alleen op pad gegaan zodat Ton kon slapen want die voelde zich niet goed. Ben naar het Kraton (paleis van de sultan) gelopen. Heb t bezocht maar vond t tegenvallen.
De volgende dag zijn we (Ton gelukkig weer beter) smorgens om 5.00 vertrokken naar de Borobodur. Deze gaat om 6.00 open en dan is t super rustig qua bezoekers. T is n verzorgt park. En t is n mooi gezicht als je richting de tempel loopt. Deze bestaat uit 10 lagen die je allemaal moet lopen met de klok mee, beginnend in t oosten. Er is zoveel te zien, reliefwerken in overvloed. Elke laag weer anders. Boven staan klokken met daarin n boeddha die je aan kunt raken ( ik kon er bij) wat dan geluk zou moeten brengen.
Er waren veel studenten die hier kwamen om de engelse taal te oefenen. Tuurlijk deden wij er aan mee......maar na n interview of 5 hadden we t wel gehad.
Eenmaal teruglopend naar de uitgang kwamen we op n route terecht van alleen maar winkeltjes....zo mega veel...en waar je niet langs af kon lopen. Ik vond t zo'n afknapper en ik was t beeld van de Borobodur meteen kwijt. Ton ziet dit anders en kan zich hierin beter aanpassen.

Laat in de middag zijn we naar de Prambanan tempel gegaan. Ook hier n prachtig exemplaar te zien die niet te vergelijken is met de Borobodur. Beiden uniek op zichzelf.
Hier zijn losse tempels te zien die n verbinding met elkaar hebben en waar drie grote tempels staan: vishnoe, shiva en brahma.
W hebben n rustig plekje opgezocht waar verder niemand was en hebben daar in n klein tempeltje n kaarsje aan gestoken voor onze Indische buren thuis (John en Annie) omdat ik John had beloofd namens hen beiden Java te begroeten. Beiden zijn op Java geboren. Ons leek dit de juiste plek.
We zijn hier tot en met de zonsondergang gebleven. Wederom weinig bezoekers te zien. Ook hier winkeltjes op t einde....maar n stuk minder.
Terwijl we op de taxichauffeur stonden te wachten kwam er n dikke rat voorbij gelopen. Gatverdamme zo smerig.

Savonds zijn we gaan eten en waren t samen eens dat we hier klaar zijn en letterlijk de "shit" hier willen laten.
We kwamen later in ons hostel n Italiaanse vrouw van 73 tegen die al jaren op deze manier, samen met haar man aan t reizen was......dus we kunnen nog jaren reizen:-)

Wat n bijzondere reis was t op Java .De mensen, de chaos, hectiek, rust, schoonheid, warmte, gastvrijheid en niet vergeten onze eerste ervaringen als beginnende backpavker: regelen van de volgende stap, loslaten, ervaren, keuzes maken en naar ons gevoel te luisteren.
"Durven, doen en vooral leven in t hier en nu....van t moment te genieten!!"

De volgende morgen zijn we om 6.00 vertrokken naar t vliegveld om naar Bali te gaan. Korte vlucht van n uur. We hebben n taxi genomen en zijn naar Sanur gegaan. Hier hebben we n hostel met zwembad "Prima cottage" n fijne plek om te zijn. Aan de overkant hebben we n fiets gehuurd, 5 minuten lopen en dan zijn we in de straat van de winkels en restaurants en n stukje doorlopen en dan ben je op t strand. Top locatie.
Hier gaan we ons goed voelen.

We zijn beiden opgeknapt voelen ons prima en kunnen weer eten wat we lekker vinden.

Ton en Jet

• 19 Oktober 2015 - 08:40

Diny:

Heel leuk om te lezen jet,zo herkenbaar .geniet nog maar lekker,groetjes aan ton en wij wachten op je volgende verslag

• 19 Oktober 2015 - 12:19

Pieter Slegers:

heb de reisverslagen uitgeprint en aan ons moeder gegeven , ze is wat ziekjes geweest de laatste dagen maar gelukkig gaat het beter en met jullie ook begrijp ik , goeie week toegewenst tot de volgende keer

Mvg Pieter

• 19 Oktober 2015 - 21:23

Frank Vd Voort:

Hartstikke leuk om jullie vakantie te volgen hier in Holland.Ton en Jet nog een fijne vakantie en hopelijk worden jullie geen van beide meer ziek.Groetjes van Frank en Monique.

• 21 Oktober 2015 - 00:22

Hans:

Jet het is een plezier om je reisverslagen te lezen. Ook de foto 's zijn mooi. Het is daar inderdaad prachtig.
    Het is leuk dat we van jullie avonturen mee kunnen genieten. Laat de volgende verslagen en foto 's maar komen.

• 21 Oktober 2015 - 20:07

Michael, Loes En Brent:

Hoi Ton en Jet, Leuk om jullie verhalen te lezen! Geniet nog daar! We blijven jullie volgen :-) Groetjes Michael, Loes en Brent

• 22 Oktober 2015 - 16:00

Jantjehoeben@hotmail.com :

Hartstikke leuk zo, n reisje geniet er maar lekker van maar ik mis wel mijn schilder maatje maar ook dat komt weer goed geniet van jullie avontuurlijke tocht groetjes van jullie vrienden

• 25 Oktober 2015 - 09:12

Siet:

Hallo Jet&Ton, wat een prachtige ervaringen. Fijn dat jullie je weer wat beter voelen. Groetjes van Huub.Geniet ervan.