Sanur (bali), Sengigi (lombok) en Giliair - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ton en Jet Lierop - WaarBenJij.nu Sanur (bali), Sengigi (lombok) en Giliair - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Ton en Jet Lierop - WaarBenJij.nu

Sanur (bali), Sengigi (lombok) en Giliair

Door: Jet

Blijf op de hoogte en volg Ton en Jet

26 Oktober 2015 | Indonesië, Jogjakarta

In t laatste reisverslag zijn we geindigd met de volgende stap op onze reis, Java verlaten voor Bali. We hadden n goeie vlucht van Yogyakarta naar Denpasar en na wat gegeten en gedronken te hebben op t vliegveld zijn we met n taxi naar Sanur gegaan. We hebben hier n guesthouse geboekt voor 3 nachten. N fijn guesthouse met zwembad en aardig personeel. N fijne kamer met airco, koelkast en waterkoker....wat willen we nog meer. Later op de dag zijn we onze omgeving gaan verkennen en is er maar 1 hoofdstraat waar alle winkeltjes, restaurantjes, touroperators etc hun stekkie hebben. N minuut of 5 lopen en we zijn op t strand. N mooi, schoon en vooral rustig strand. T water van de zee voelt warm aan en omdat t ondiep is is t niet echt geschikt om te zwemmen maar n prima locatie om af te koelen. We gaan onszelf hier prima vermaken.
De volgende dag hebben we aan de overkant van ona guesthouse n fiets gehuurd en hebben we de omgeving kunnen verkennen. Tja dat viel voor mij niet mee....want ik had steeds de neiging om rechts te fietsen terwijl er het verkeer in Indonesië links is. Maar alles went...dus ook dit.
Wat gezwommen en gelezen...... en natuurlijk wederom heerlijk kunnen eten.
We hebben hier n extra nacht bijgeboekt omdat t voor ons als thuis voelt en houden dit adres in ons achterhoofd voor onze laatste dagen op Bali. Het personeel zorgt heel goed voor ons ( dankzij Rene Wijnen en n laptop van een van de medewerkersters kon ik weer boeken op mijn e reader zetten....en lezen)
De volgende dag hebben we overtocht met de boot naar Lombok geregeld ( n open ticket wat ruimte geeft). N grote supermarkt ontdekt waar we heerlijk bruin brood kunnen kopen....na weken alleen maar toast van wit brood te eten .... waren we hier heel blij mee.
Smiddags hebben we n tour gedaan. Vanuit Sanur naar n zilversmederij in Celuk gegaan, daarna naar n koffie /thee teler. Hier verkopen ze de speciale "kopi loevak" koffie oogsten en waar we zowel thee als koffiesmaken mochten proeven... met de gedachten er achter dat we er iets zouden kopen. Ook gedaan. Hier groeiden ook verschillende specerijen. Daarna naar 2 tempels gereden waarvan "Thana Lot" wel de mooiste was. Deze staat op n rots in de zee en wij waren er met zonsondergang. ..super gaaf om te zien. En ineens kwamen er miljoenen vleermuizen uit n grot gevlogen ...ook dat was heel gaaf.
Dit was nu echt voor ons de eerste plek waar we heel veel touristen zagen.
De laatste dag in Sanur heb ik aan t strand door gebracht en Ton is gaan fietsen. Nu bleek dat er naast mijn strandstoel in de ochtend n crematie was van 2 inwoners. Deze was om 11 uur al begonnen en ik zag t laatste stukje van de ceremonie. Inwoners zaten op t strand met offers richting zee. Achter hen was dus de crematieplaats ( die ik steeds voor n soort van vuiknisbelt heb gezien.....er lag ook afval op). Ook daar was men bezig met offers. Op t laatste ging er n aantal mensen met offers in n boot die een stuk de zee op voer...en waar de offers in de zee gegooid werden. Op t strand stonden mensen hen na te kijken en sommigen te zwaaien. T had iets moois en vooral rustgevends.
Achteraf bleek Ton dit ook gezien te hebben.

De volgende morgen met shuttlebus naar Padang bai...waar we de boot naar Sengigi (Lombok ) hebben genomen. Daar n taxi genomen naar ons guesthouse. Ook deze plek zag er verrassend goed uit en voelden we ons welkom. We zijn tevoet terug gelopen naar t centrale gedeelte maar Sengigi zelf kon ons niet bekoren. Een drukke doorgangsweg met winkeltjes restaurants hotels etc. We liepen over t strand terug en kwamen uit bij n Italiaans restaurant waar we met zonsondergang en n heerlijk muziekje op de achtergrond hebben gegeten..alweer n klein geluksmomentje waar we van hebben genoten.
De volgende dag hebben we n tour gedaan over t noordelijke deel van Lombok. We hadden een hele fijne chauffeur /gids die overal stopte zodat we vele foto's konden maken. Als eerste zijn we gestopt bij Monkey Forest. In dit gedeelte van t eiland leven de apen die gewend zijn aan de toeristen met hun pinda's....maar wel leuke foto kunnen maken. Daarna naar n locale markt waar je werkelijk van alles kunt kopen. Van verse groenten en fruit, specerijen en rauw vlees met vliegen. Dat was toch net iets teveel want ik ben kokhalzend weg gegaan. Ook de gekookte rijst met vliegen zag er niet smakelijk uit. Ton kocht er bananen die heerlijk waren.
Doorgereden naar de watervallen op de Rinjaniberg. Mooie natuur en zeker de moeite waard om er naar toe te klimmen. We zijn nog n typisch dorp gaan bezichtigen wat nog bewoond was. Dan zie je maar weer dat mensen niet veel nodig hebben. Via de westkust zijn we terug gegaan naar Sengigi. Vanuit n hoog punt konden we de drie Gilieilanden zien liggen (Trawanga-Meno-Air).

De volgende dag zijn we naar Gili Air gegaan. Met de shuttlebus naar n haven. Hier hebben we moeten wachten totdat we naar de boot konden gaan. Toen ging t ineens heel snel. We moesten mee, iemand droeg mijn backpack, voordat we t wisten zaten we op n paardenwagentje en werd er gezegd dat dit extra kosten, hij vlug met ons op weg en eenmaal aangekomen konden we n belachelijk bedrag betalen voor t kleine stukje. Ik voelde me echt besodemieterd. Daar werd n locale boot volgeladen met bevoorrading voor t eiland...en daarna mochten wij erbij. In 15 minuten waren we op t eiland. Wat stond er klaar....jawel hoor paardenwagentjes....nou wij lopen wel.
Omdat we niets geboekt hadden moesten we op zoek naar n slaapplaats. Die we uiteindelijk vonden omdat n locale inwoner met ons op zoek ging. We hebben nog wat kunnen afdingen.
T eiland zelf hebben we in 1,5 uur rondgelopen en heeft wel n paar mooie stukjes strand. T viel ons tegen omdat we andere verwachtingen hadden. 24 jaar geleden zijn we ook in de buurt van Lombok gaan snorkelen in de buurt van n eiland met spierwit strand en heel wat palmbomen. Nu zien we veel restaurants, winkeltjes, tourkantoortjes etc aan de kustlijn. Wat verder op t eiland liggen de hotels,hostels en guesthouses, in alle droogte.
De sfeer is hier wel goed.

We hebben n dag gesnorkeld. Rond Meno en Air. Op 2 plekken kon we schildpadden spotten. Ton heeft ze gezien ik jammer genoeg niet. Op 2 andere plekken konden we koraal zien wat echter was afgestorven. De vissen zagen er kleurrijk uit. De vissers gooien explosieven in t water om de vis naar boven te halen en ze deze makkelijker kunnen vangen. Echter vernielen ze op deze manier wel t koraal.
We hebben hier Desiree ontmoet die 10 jaar in Ommel heeft gewoond. Het contact met haar was heel bijzonder en waardevol.

We hebben hier genoten van de zon, zee strand, geen scooters, geen auto's. ....dus een zuivere lucht. Maar we willen weer verder reizen en daarom gaan we morgen naar Ubud op Bali.

Ton en Jet

• 28 Oktober 2015 - 11:37

Pieter:

Wederom leuk om jullie belevenissen te lezen en de bij behorende foto,s te zien.
    mooi verhaal ook van de oud inwoonster uit Ommel de wereld is klein zo blijkt maar weer

Pieter

• 28 Oktober 2015 - 19:15

Marlene.gloudeman:

Leuk leuk om te lezen en fijn dat jullie volop genieten.
    Weer geweldige mooie foto,s.
    Geniet geniet en tot je volgende reisverhalen , leuk om te lezen

Greetzzz

• 30 Oktober 2015 - 14:02

Martha 30oktober:

Hallo Ton Jet.
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken.
    Uit alles blijkt dat de reis aan al jullie verwachtingen voldoet .
    Wat fijn toch,je kijkt er lang naar uit en als het dan zo uitpakt SUPER.
    Jullie hebben voor de eerste maanden verhalen om met ons te delen.
    Hier gaat ook alles prima geen gekke dingen,het weer is mooi voor de tijd.
    Geniet verder ,de laatste weken komen er aan.
    Heel veel groetjes Martha Peet .

• 02 November 2015 - 20:05

Petra:

hoi jet en ton,
    wat zou het wennen zijn. straks weer gewoon in Someren te zijn.. wat een avonturen. kan me er zo niks bij voorstellen. maar vind het super mooi om te lezen hoe jullie ervan genieten. want dat is duidelijk! geniet er nog even van samen.
    liefs, Petra

• 04 November 2015 - 21:23

Gerry:

Hallo luitjes,

je kunt nog zover van huis zijn , je komt bijna altijd wel een Hollander tegen, maar een dorpsgenoot is wel bijzonder,alhoewel Nederland wel erg verweven en verbonden is met Indonesie.
    Wat gaat de tijd snel toch?
    Hopelijk hebben jullie geen last van de aswolk, in ieders geval was je op tijd weg uit Lombok.
    Btw het is geen straf als je daar verplicht langer moet blijven omdat het vliegtuig niet kan vertrekken vanwege de as. Wij hebben dat ook meegemaakt in Chili. Net als hier bij ons een dik pak sneeuw valt is het daar precies het zelfde uitzicht maar dan met as. In dorpjes werden de "sneeuwschuivers" ingezet om vrij baan te maken. Heel raar om te zien.
    Nog een prettige voortzetting van jullie reis....alvast een hele goeie vlucht naar huis toegewenst.

Doeidoei....